Olivolja, ett mer hälsosamt alternativ

Som många vet är fett mycket energirikt och därmed en viktig energikälla för våra kroppar. Vi behöver fett för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler, samt tillverka hormoner och hormonliknande ämnen. Dessutom behövs fett för att kroppen ska kunna ta upp fettlösliga vitaminer, såsom vitamin A, vitamin D, vitamin E och vitamin K.

En rad funktioner påverkas av så kallade essentiella fettsyror, bland annat blodtryck, blodets levringsförmåga och vårt immunförsvar. Dessa fettsyror kan vår kropp inte själv tillverka, utan vi måste få i oss dem via fett i maten. Det är avgörande för vår hälsa och välmående att vi får i oss rätt sorters fett och i rätta mängder.

Man brukar dela upp fett i olika typer: mättat, enkelomättat och fleromättat. Livsmedelsverket rekommenderar att vi minskar på det mättade fettet och ersätter det med fleromättade och enkelomättade fetter som de räknar som nyttiga fetter. Varför denna rekommendation är på grund av att större andel omättade fetter i maten kan bidra till minskning av risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Olivolja är exempel på enkelomättat fett. Annan mat med mycket enkelomättat fett är till exempel oliver, rapsolja, mandel, hasselnötter, cashewnötter, jordnötter och avokado. För en hälsosam livsstil rekommenderar vi en varierad och balanserad kost.

Antioxidanterna Polyfenoler

Som vi alla vet behöver vi syre för att andas. När syret omsätts bildas så kallade fria radikaler. Fria radikaler bidrar till oxidativ stress som kan ha skadande påverkan på kroppen. Antioxidanter är ämnen som hjälper kroppens mekanismer att ta hand om överskottet av dessa fria radikaler och minskar oxidativ stress. Polyfenoler finns naturligt i exempelvis olivmassa och druvskal. Mängden polyfenoler skiljer sig beroende olivsort. Coratina och Koroneiki är två sorters oliver med de högsta halterna. Hur en olivolja produceras är avgörande för mängden polyfenoler som överförts från oliverna till oljan. Endast extra jungfruolivolja har potential att få använda det godkända hälsopåståendet (enligt EU-förordning 1308/2013) ”Olivoljans polyfenoler bidrar till att skydda blodfetter mot oxidativ stress”. Något som gör att polyfenoler kan igenkännas i olivolja är pepprigheten och bitterheten. En del menar på att ju finare en olivolja är, desto mer bitter och pepprig är den.

Produkter från Paolos i detta recept

Paolos Olivoljor

Fler artiklar